11 januari 2024
Rijke historie om de hoek: Dit vertelt Rámon over werken bij de gemeente Den Helder [interview]
Je wordt wakker, doet je ochtendroutine; douchen, ontbijten, de krant lezen etc. en kijkt op de klok. Het is tijd om naar werk te gaan. Je stapt de voordeur uit, loopt richting werk en nog geen 10 minuten later ben je er al. Klinkt perfect, toch? Zo ziet een gemiddelde ochtend voor Rámon eruit. Hij werkt als Planner en Manager Procesbeheer voor de gemeente Den Helder. Hij is erg blij met zijn werk en het is ook nog eens een thuiswedstrijd!
We vertellen je over de ervaring van een echte jutter die midden in de rijke historie van locatie Willemsoord werkt.
Lees ook het verhaal van Patrick: Een aanzienlijke verandering na 30 jaar technisch tekenen: Het verhaal van Patrick – PD personeel
De rijke historie van locatie Willemsoord in Den Helder
Om te beginnen een klein stukje geschiedenis: Willemsoord, gelegen in Den Helder, heeft een rijke maritieme geschiedenis die terugvoert naar de 17e eeuw. Toen Napoleon Bonaparte in 1811 Den Helder bezocht, herkende hij de strategische waarde en gaf Jan Blanken Jansz. De opdracht tot de bouw van de grootste marinebasis met fortificaties, bekend als de Stelling Den Helder. Hoewel Napoleon in 1812 het ontwerp goedkeurde, viel zijn bewind in 1813. Koning Willem I zette het plan voort, resulterend in de oprichting van Willemsoord in 1822. Het terrein, oorspronkelijk een centrum voor de bouw en reparatie van marineschepen, heeft door de jaren heen diverse functies vervuld en herbergt nu maritieme instellingen, werkplekken, restaurants en culturele voorzieningen. De historie is vandaag de dag nog goed zichtbaar. Zo ook in het ‘nieuwe’ stadhuis, dat in september 2023 is geopend, zijn de oude bogen van het scheepshuis aan de binnenkant nog goed te zien.
Wist je trouwens dat… Den Helder de meest gebombardeerde stad was in Nederland tijdens de 2e wereldoorlog? Den Helder, inclusief Willemsoord, werd meer dan 160 keer gebombardeerd.
Een fantastische werkplek op slechts een steenworp afstand van huis
‘’Mijn naam is Rámon Hocqué (42 jaar) en sinds 1 augustus jl. ben ik bij de gemeente Den Helder gestart als Planner en Manager Procesbeheer binnen Team Openbare Ruimte.‘’ Begint Rámon met iets over zichzelf te vertellen wanneer we hem de eerste vraag stellen. Hij gaat verder: ‘’Als geboren en getogen jutter woon ik samen met mijn partner Linda in het mooie Den Helder en heb ik twee kinderen van 21 en 18 jaar. In mijn vrije tijd vind ik het belangrijk om hard te genieten van het leven. Je leeft maar 1 keer toch? Dit vertaalt zich dan ook in dat we regelmatig uitstapjes maken en met familie en vrienden afspreken. Verder proberen we gezond te leven en kan ik genieten van een goede film en muziek.’’ Rámon is blij met zijn werkplek, want werken bij de gemeente Den Helder is voor hem een thuiswedstrijd; nog geen 10 minuten lopen en hij stapt het gebouw binnen.
Wat doet Rámon als Planner en Manager Procesbeheer bij de gemeente Den Helder?
Rámon werkt al 2 jaar met veel plezier via PD personeel. Sinds augustus heeft hij een nieuwe rol mogen invullen bij de gemeente Den Helder en dat leverde hem al direct leuke ervaringen en uitdagingen op. Wij vroegen hem eerst naar zijn ervaring als Planner en Manager Procesbeheer: ‘’In hoofdlijnen houd ik me bezig met de overall planning van de projecten en het onderhoud van de openbare ruimte in de stad. Doordat dit veelomvattend is, denk aan bijvoorbeeld groen/stedelijk water/wegen en verhardingen/OV&TI/ maar ook alles in de grond, geeft dit mij de ruimte om de verbindingen te zoeken in de samenwerkingen tussen de verschillende partijen binnen en de buiten de gemeente.’’ Rámon spreekt enthousiast en passievol over zijn werkzaamheden bij de gemeente Den Helder.
Welke uitdagingen brengt het werk met zich mee?
Over de uitdagingen die hij tegenkwam zei Rámon: ‘’In de praktijk loop je dan aan tegen uitdagingen zoals de wensen aan meer structuur in de werkzaamheden, werkomgeving en in de werkprocessen. Dit kan leiden tot veel verschillende soorten acties: Denk aan het deelnemen aan een projectgroep voor het opstellen van een SAMP (Strategisch Asset Management Plan) maar ook tot het hebben van 1 op 1 gesprekken met collega’s om de behoeftes van beleid en processen en/of taken beter te laten aansluiten op de werkzaamheden.’’ Al met al is alles als puzzelstukjes in elkaar gevallen voor Rámon: De rijke geschiedenis van de locatie, de werkplek en de werkzaamheden. Dit allemaal is grotendeels te danken aan PD personeel, met onder andere zijn persoonlijke accountmanager Marleen.
Terugblikken na 2 jaar PD personeel: Een warm welkom, dankzij Marleen!
De volgende vraag die we aan Rámon stelde was hoe hij bij PD personeel is gekomen. Hij vertelt hierover: ‘’Ik ben benaderd door Marleen toen ik in mijn LinkedIn profiel had aangegeven open te staan voor een nieuwe uitdaging. Dit verliep allemaal zo soepel en voelde dusdanig goed, dat ik via haar in een korte tijd een leuke nieuwe uitdaging kon aangaan bij een opdrachtgever.’’
Hoe verliep het ‘soepele’ sollicitatieproces?
We vroegen Rámon meer te vertellen over dit soepele sollicitatieproces en hoe hij het ervaren heeft: ‘’In eerste instantie heb ik via beeldbellen een intakegesprek gehad met Marleen en heb ik mijn CV aangeleverd. Op basis daarvan is Marleen gaan zoeken en heeft ze mijn profiel in de markt gezet. Dit leidde tot een kennismakingsgesprek/sollicitatiegesprek bij een opdrachtgever. Na dat gesprek was iedereen enthousiast en volgde een tweede gesprek met de opdrachtgever. Toen duidelijk werd dat dit ging leiden tot een opdracht verliep alles daarna erg vlot en het contract aangaan met PD personeel was eigenlijk meer een formaliteit.’’ Rámon sluit af met lovende woorden: ‘’Ik heb het als een warm welkom ervaren. Een goede balans tussen het zakelijke (professioneel) en het persoonlijke (mensgericht).’’ Wij krijgen energie van deze mooie woorden. Wij zijn hem dan ook dankbaar hiervoor!
Een fijne werkplek met een goede werksfeer
Wat maakt het contact met PD zo bijzonder? Was de volgende vraag die we Rámon stelde. Hij antwoorde hierop: ‘’Ik vind persoonlijk contact heel erg belangrijk waarbij je goed op elkaar kan vertrouwen op de kwaliteit van de zakelijke afspraken die je met elkaar aangaat. Binnen PD personeel heb ik dit mogen ervaren met meerdere collega’s en dit heeft geleid tot mijn huidige contract bij de opdrachtgever gemeente Den Helder.’’ Hij sluit deze vraag af: ‘’Ik ervaar het als bijzonder dat we samen dit traject zijn aangegaan wat heeft geleid tot waar ik nu zit; een fijne werkplek met goede werksfeer waar ik hopelijk nog heel wat jaren de uitdaging mee mag aangaan.’’
Speciaal voor jou als techneut: waardevol advies van Rámon!
De laatste vraag die we stellen is wat Rámon kan zeggen tegen toekomstige collega’s. Met al zijn ervaring komt hij met volgend persoonlijk advies: ‘’Het aangaan van nieuwe uitdagingen kan misschien als eng worden ervaren doordat je weet wat je hebt maar nog niet goed kan inschatten wat je ervoor terugkrijgt. Ik heb in mijn loopbaan gemerkt dat werksfeer voor mij steeds belangrijker is geworden en dat dit ertoe heeft geleid dat ik andere keuzes ben gaan maken bij het zoeken naar nieuwe uitdagingen. De samenwerking met PD personeel heeft er voor mij voor gezorgd dat ik dit sneller kon bereiken dan wanneer ik dit voor mezelf zou uitzoeken. Hier ben ik dankbaar voor en dit kan ik iedereen aanraden. Je kan natuurlijk altijd het gesprek aangaan. Wie weet waar het voor jou toe leidt.
We zijn Rámon erg dankbaar voor zijn inzichten en zijn persoonlijk advies. Tenslotte bedanken we hem voor zijn tijd en spreken af om de volgende keer ergens iets te gaan lunchen. We lopen nog een ronde door het Stadhuis, maken wat foto’s van locatie Willemsoord en stappen vervolgens weer in de auto.
Wil jij ook net zoals Rámon een fantastische werkplek vinden die dichtbij huis is? Bekijk onze vacatures én solliciteer direct! Vragen? Neem dan gerust contact met ons op!